همه کهکشان ها عزب نیستند

به گزارش ایسنا، ناسا اخیرا تصویری از یک کهکشان مارپیچی باشکوه منتشر کرد و نوشت: همه کهکشان ها تنها نیستند، بعضی کهکشان ها یک گروه همچنین دارند.

ناسا تصویری زیبا از کهکشان مارپیچی “ان.جی.سی ۱۷۰۶” (NGC ۱۷۰۶) که توسط “تلسکوپ فضایی هابل” ثبت شده بود را منتشر کرد و این تصویر را “قسمت قسمت کردن کهکشان” (galaxy group) نامید. گروه کهکشان دقیقاً همانطور که از نام آن پیداست گروهی است که از ۵۰ کهکشان که از نظر گرانشی محدود و نسبتاً نزدیک به یکدیگر هستند، تشکیل شده است.

کهکشان طرز شیری نیز گروه خاص خود را دارد که نام دسته آن “قسمت قسمت کردن محلی” (Local Group) است. گروه محلی یا خوشه کهکشانی محلی شهرت یکی از خوشه های کهکشانی است که کهکشان رویه شیری بوسیله همراه چندی از کهکشان های اطرافش درون آن واقع شده اند. تقویم زده می شود بیش از ۵۴ کهکشان دیگر از عموم کهکشان های کوتوله در این گروه وجود داشته باشند. مرکز گرانشی گروه محلی کهکشانی جایی میان کهکشان اسلوب شیری و کهکشان آندرومدا قرار دارد. بزرگ ترین کهکشان های این گروه محلی بوسیله ترتیب کهکشان آندرومدا ، کهکشان راه شیری و کهکشان مثلث هستند.

تو این شمایل همچنین کهکشان مارپیچ “ان.جی.سی ۱۷۰۶” (NGC ۱۷۰۶) به تزیین می درخشد. کهکشان مذکور در صورت آسمانی “ماهی طلایی” (Dorado) قرار دارد. کهکشان مارپیچ یک نوع از کهکشان ها است که نخستین بار توسط ادوین هابل و در سال ۱۹۳۶ رده بندی شد. بیشتر کهکشان های مارپیچی از یک دیسک چرخشی شامل هنرمند ها، سرگین و گرد و غبار تشکیل شده است. اینها اغلب توسط یک هاله ناتوان از ستارگان احاطه شده اند که بسیاری از آنها درون خوشه ستاره ای کروی قرار دارند. بازوهای مارپیچ نقاطی هستند که از مرکز مارپیچ و کهکشان های مارپیچی بسته کشیده شده اند. این نواحی مخلوق به شکل مارپیچ هستند و از این رو بوسیله آن ها کهکشان های مارپیچ می گویند. طبقه بندی متفاوت کهکشان های مارپیچی بستگی به ساختار بازوهای فاش در آنها دارد.

انتهای پیام